warning

Update naar aanleiding van de digitale aanval op ons systeem. Lees er meer over in het nieuwsbericht.

Belangrijk bericht: storing blijkt aanval op het systeem van Laurentius

We kunnen hierdoor niet in onze systemen en hebben aangepaste dienstverlening voor onze huurders.

Nieuwsbericht van 05-04-2022
Update op 14-04-2022

Er is een digitale aanval op het systeem van Laurentius geweest. Hieronder leest u wat dit betekent.

Eind maart is er een aanval is geweest op het systeem van Laurentius, een hack. Acht woningcorporaties, die diensten afnemen van een ICT-dienstverlener, zijn getroffen door de gevolgen van deze digitale aanval. Er is toen direct actie ondernomen om de systemen en gegevens veilig te stellen. Uit onderzoek blijkt nu dat er gegevens van huurders is ingezien of opgeslagen door de daders. Dit is een datalek.

We hebben ons best gedaan om iedereen die hierbij betrokken is te informeren. Maar omdat het ook gaat om oude gegevens hebben wij mogelijk niet meer van iedereen actuele contactgegevens. Wij hopen hen met dit bericht alsnog te bereiken.

Er is direct actie ondernomen om de systemen en gegevens veilig te stellen
Door de hack kunnen wij tijdelijk niet meer in een deel van onze ICT-systemen. En bij een deel van onze gegevens. Dat zorgt voor veel overlast. Dat vinden wij vervelend. Met hulp van externe ICT forensisch experts zijn extra beveiligingsmaatregelen getroffen.

Er is een datalek van gegevens
Bij de digitale aanval hebben de daders gegevens ingezien of opgeslagen van huurders en leveranciers. Het gaat om deze gegevens voor zover we nu weten:

  • Gegevens van huurders: naam, adres, geboortedatum, BSN-nummer, handtekening, huur en bankrekeningnummer, emailadres en telefoonnummer. Wij slaan geen wachtwoorden op. 
  • Gegevens van leveranciers: naam, adres, woonplaats, overeenkomsten en bankrekeningnummers vanaf 2018. Veel van deze gegevens zijn terug te vinden op de website van uw organisatie. 

De daders van de digitale aanval hebben niet het recht om deze persoonlijke gegevens in te zien of op te slaan. We hebben dinsdag 29 maart melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens en aangifte gedaan bij de politie.

Er zijn GEEN kopieën van paspoorten, identiteitskaarten of rijbewijzen van huurders ingezien
Voor zover nu bekend hebben de daders GEEN kopieën van identiteitsbewijzen ingezien of opgeslagen van huurders van Laurentius. U hoeft dus niet bang te zijn voor misbruik van de kopie van uw identiteitsbewijs. U hoeft geen nieuw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aan te vragen.

We onderzoeken de komende weken welke gegevens de daders nog meer hebben ingezien
Het onderzoek gebeurt stap voor stap en kost helaas veel tijd. We hopen hier voor de zomer mee klaar te zijn. We informeren u persoonlijk als we weten dat er van u persoonlijke gegevens ingezien door de daders, anders dan de persoonlijke gegevens die we al benoemen.

Wat doen de daders met de gegevens?
We kunnen helaas moeilijk vaststellen óf en hoe daders gestolen persoonsgegevens gaan gebruiken. Er is een kans dat er gegevens worden aangeboden op het darkweb. Niet alle datalekken maken fraude mogelijk. Met losse gegevens (bijvoorbeeld alleen een BSN of bankrekeningnummer) kan een fraudeur niet veel. Dit kan wel met een combinatie van gegevens, daarom vragen we je alert te zijn en te blijven op valse, phishingberichten.

U kunt zelf nu een paar dingen doen. Het is belangrijk dat u zelf alert bent.
Er is op dit moment geen directe reden tot zorg. Zonder een combinatie van gegevens kan er niet veel gebeuren. Zo moet u bij digitaal bankieren altijd uw pincode gebruiken. En bij inloggen op de website een wachtwoord. Zonder deze combinatie kan er niet veel gebeuren.  
 
Dit adviseren we u: houd e-mail en post goed in de gaten en ben alert op phishing via e-mail, whatsapp, sms en/of per telefoon. Verander voor de zekerheid uw wachtwoord(en) van de website of systemen van Laurentius waar u gebruik van maakt. Lees in de veel gestelde vragen tips om phishing te herkennen.

Wij versturen veilige emails
Alle huurders en leveranciers krijgen vanaf 30 maart informatie van ons over de digitale aanval. De verzending van die emails gaat op een veilige manier via het bedrijf Postex of Docufiller. Meer informatie over verzending via Postex vindt u hier.
De emails leest u onderaan dit nieuwsbericht.

Het spijt ons erg dat dit heeft kunnen gebeuren
Wij hebben helaas niet kunnen voorkomen dat dit is gebeurd. Wel hebben wij direct maatregelen genomen om de eventuele schade zo veel als mogelijk te beperken. Wij hopen op uw begrip.   

Hoe komt u in contact met Laurentius? 
We kunnen ons voorstellen dat dit bericht vragen op roept. We staan voor u klaar om vragen te beantwoorden. 

  • Ons kantoor is elke werkdag open van 08.30 tot 16.30 uur. We kunnen nog niet in onze systemen maar u bent welkom voor alle vragen en we proberen u te helpen. Onze medewerkers staan voor u klaar en de koffie ook. 
  • We zijn weer bereikbaar via telefoonnummer 076 – 5 644 644. Hier kunt u terecht met vragen en reparatieverzoeken.    
  • Het emailadres info@laurentiuswonen.nl werkt ook weer.  


Het laatste nieuws

In dit nieuwsbericht publiceren we
de laatste informatie over deze aanval op ons systeem. Onderaan leest u de nieuwsbrieven die we hebben verstuurd.

Reageer op deze pagina



In ons privacybeleid vindt u meer informatie over hoe we met uw persoonlijke gegevens omgaan. Indien u niet akkoord gaat, kunnen wij uw verzoek helaas niet in behandeling nemen.