Overlast

Omdat mensen verschillend zijn, hebben ze ook hun eigen gewoontes. Dat kan soms leiden tot conflicten. Vaak heeft de veroorzaker(s) zelf niet in de gaten dat hij of zij overlast veroorzaakt. Stoort u zich aan het gedrag van anderen? Zoek samen naar een oplossing. Met een goed gesprek lost u al veel ergernis op.

Tips om overlast te bespreken

  1. Probeer samen met uw buren te zoeken naar een oplossing.
  2. Spaar uw ergernis niet op, maar benader uw buren wanneer u overlast ondervindt.
  3. Bent u boos? Ga dan het gesprek niet aan. De kans is groot dat u ruzie krijgt.
  4. Als u bij uw buren aanbelt, vraag eerst of het uitkomt. Als dat niet zo is, maak dan een afspraak.
  5. Leg uit waarvan u precies overlast heeft en op welke tijden. Geef ook aan wat de overlast met u doet.
  6. Probeer niet te klagen, maar ga samen op zoek naar een oplossing. Zo voelen zij zich niet meteen aangevallen.
  7. Vraag uw buren of ze ook wel eens last van u hebben. En kijk samen naar een oplossing.
  8. Dreigt er ruzie? Stop het gesprek. Ruzie lost zelden een probleem op. Maak een nieuwe afspraak om het verder te bespreken.
  9. Blijf redelijk. U kunt iets vragen, maar stel geen eisen.
  10. Probeer samen afspraken te maken waar beide partijen zich prettig bij voelen.

Wat kan Laurentius voor u doen?

Lukt het niet om samen tot een oplossing te komen of durft u het gesprek niet aan? Dan kijken wij samen naar de mogelijkheden. Zo schakelen wij vaak Buurtbemiddeling Breda in. Bemiddeling is gratis en uw conflict wordt vertrouwelijk behandeld. U mag ook zelf Buurtbemiddeling Breda inschakelen via telefoon (076) 7 370 313 of e-mail buurtbemiddeling@socialworkbreda.nl.

Hoe kan ik overlast melden?

Wij nemen uw melding alleen schriftelijk in behandeling via het formulier overlast melden.

Veel gevraagd over Overlast

Hoe kan ik overlast melden bij Laurentius?

U kunt op de hieronder vermelde manieren een overlastmelding doen:

Ervaart u ernstige overlast en wilt of durft u dit niet schriftelijk te melden, dan kunt u contact opnemen met ons Klantcontactcentrum. Ons telefoonnummer is 076-5644 644. Samen overleggen we de mogelijkheden.

Mag ik burenoverlast anoniem melden?

Ja, u kunt overlast anoniem melden.  Het gevolg van een anonieme melding is dat Laurentius niet kan reageren. Bij een melding van overlast is het belangrijk om een dossier op te bouwen. Een anonieme melding maakt dossieropbouw onmogelijk.

Mocht u ernstige overlast ervaren en wilt of durft u dit niet schriftelijk te melden? Belt u dan met onze wijkconsulenten, telefoon 076-5644 644. Samen met u bespreken we de mogelijkheden.

Wat doet Laurentius als ik overlast heb gemeld?

Voordat u bij ons overlast meldt, is het belangrijk dat u probeert om de situatie samen met uw buren op te lossen. Misschien zijn uw buren niet op de hoogte van het veroorzaken van overlast. Lees de folder over burenoverlast of ga naar onze website voor meer informatie. U vindt op onze website tips over de manier waarop u een gesprek met uw buren kunt voeren.

Als een gesprek met uw buren niet tot een oplossing leidt, neem dan contact met ons op of vul het formulier 'overlast melden' in op onze website in. Wij kunnen u in contact brengen met Buurtbemiddeling Breda

In uitzonderlijke gevallen is de overlast zo ernstig en structureel, dat we naar de rechter stappen. Via een juridische procedure proberen we de huurovereenkomst van de overlastveroorzaker te ontbinden en moet de veroorzaker van de overlast vertrekken uit zijn/haar woning. Hiervoor is wel een uitgebreid dossier nodig. 

Ik word bedreigd door een medebewoner. Wat moet ik nu doen?

U wordt bedreigd door een medebewoner? Onderneem dan de volgende acties:

  • U doet aangifte bij de politie.
  • U meldt de bedreiging bij Laurentius via telefoonnummer 076 - 5 644 644 of via info@laurentiuswonen.nl
  • U heeft ook de mogelijkheid om het formulier 'overlast melden' in te vullen op onze website.

De wijkconsulent neemt contact met u op en overlegt samen met u de mogelijkheden om tot een oplossing te komen.

 

 

 

Wat is het het verschil tussen een reparatieverzoek, overlastmelding en klacht?

  • Is er iets kapot of heeft u een storing aan uw woning? Dan noemen wij dit een reparatieverzoek.
  • Als u last ervaart van uw buren, dan kunt u een overlastmelding doen.
  • Bent u niet tevreden met de kwaliteit van Laurentius? Dan kunt u een klacht aan ons doorgeven. 

Meer vragen over dit onderwerp (2)

Vertalen / Translate